søndag den 11. december 2011

Helene Scherfbeck

Jeg faldt for den finske maler Helene Scherfbeck her i weekenden på Ordrupgaard.
Billedet her har titlen The Seamstress (The Working Woman), half-length portrait fra 1927
Jeg kan lide de brede penselstrøg, som udgør kjolen. Jeg kan lide ansigtets kant, de lukkede øjne, og at det ligesom ikke er syersken, men en sindstilstand, som skildres. 
De lukkede øjne, hænderne i skødet, den sammenfaldne ryg sætter sammen med titlen fokus på opholdet i arbejdet, og for mig dukker spørgsmål som: Hvad foregår der inde bag de nedsænkede øjenlåg, og hvad tænker hun på?
Jeg synes, at billedet har en nerve, som fik mig til at stoppe op ved det på Ordrupgaard.


Billedet er en viderebearbejdelse af dette billede fra 1905. Stilstanden i arbejdet er måske endnu tydeligere her med de foldede hænder, den hængende saks og den tilbagelænede gyngestol. 
Jeg synes, at fokus er på det stillestående arbejde, og hvorfor hun er stoppet frem for selve sindstilstanden.